02 septembrie 2015

Ai curajul sa bei apa din muntii Ciucas?


La sfarsitul lui august 2015 am trecut pe langa cabana Ciucas. Cladirea are un aspect frumos in exterior desi e cam mare si e inconjurata de un imens gard de lemn. Am fost trist sa vad parcate alaturi masini 4 x 4, microbuze si ATV-uri. Nu mai este salbaticia de alta data. 
In spatele cabanei au fost ridicate tot felul de constructii metalice ca adaposturi pentru animale.  Animalele erau adapostite acum pe pajistile din jur in stana clasica. Aspectul baracilor de langa cabana si a gunoiului de animale depozitat acolo nu este deloc rustic. Am impresia ca proprietarul cabanei  e si proprietar de oi si a incercat sa combine investitiile.
Tot in spatele cabanei au fost depozitate niste fiare vechi care par a  fi un teleski second-hand ce asteapta sa fie montat pe partia inceputa  inca din 2013. In varful pantei de ski s-a turnat un bloc imens de beton ce va face parte din teleski.

La coborare, in jurul orei 18, am fost ingrozit sa vad pe drumul de acces spre cabana cum curgea un adevarat torent vascos de dejectii umane rau mirositoare, de culoare inchisa. Cu greu ne-am facut loc sa trecem sa nu calcam pe reziduurile menajere  de la cabana. Se pare ca acestea se acumuleaza in timpul zilei intr-un bazin si seara sunt deversate direct in natura. Dupa ce traverseaza dumul, aceastea intra in raul Teleajen care curge prin Valea Berii.

Mergand pe traseul urmat de dejectiile provenind de la cabana am ajuns langa fantana Prof. Nicolae Ion. Apa innegrita de fecale curgea la 3 metrii distanta de izvor. Culmea este ca dimineata, cand inca apa era curata, un turist a baut direct din rau zicand ca "apa care trece peste sapte pietre este curata".
De aceea, mai jos, i-am avertizat pe turistii care campasera in Valea Berii, pe malul Teleajenului, sa nu bea apa sau sa nu o foloseasca la spalatul vaselor pentru  ca este poluata. Le-am aratat filmuletul cu canalizarea de la Cabana Ciucas. Mi-au multumit.

In  capatul Vaii Berii, la intersectia cu soseaua spre Cheia, este ridicata o frumoasa fabrica de imbuteliere a apei curate de munte vanduta sub numele de Keia. Aici tirurile pleaca incarcate cu apa din Teleajen in care este deversata canalizarea de la Cabana Cheia.  Probabil ca analizele de apa au fost facute intr-o perioada “uscata”.

Exista autorizatie de mediu pentru Cabana Ciucas? Sigur exista. Totusi Garda de Mediu cunoaste situatia actuala? Banuiesc ca nu.

Ciucasul ne asteapta sa il vizitam si sa bem din paraiele sale. 
Dar muntele tacut nu poate lupta in locul nostru cu cei ce ii otravesc izvoarele.



Am postat aici  un filmulet cu reziduurile ce coboara seara de la Cabana Ciucas:





blog comments powered by Disqus